top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תענבל אורפז

תמונת מצב: נשים בהייטק 2024

אז כמו בכל שנה בשנים האחרונות - סביב יום האישה אני שותפה להוצאה לאור של דו״ח נתונים מעודכן על מצב הנשים בהייטק הישראלי. כמו תמיד - יש קצת ממה להתעודד, אבל המגמה הכללית לצערי לא מספיק טובה.


הנה כל מה שחשוב לדעת על נשים בהייטק ב-2024:


אז מה מצב הנשים בהייטק אחרי השנה הקשוחה שעברה על ישראל? אני יודעת שקצת באיחור, כי קרו החיים עצמם והיו ימים עמוסים, אבל הגיע הזמן לענות על השאלה הזו גם פה. נתחיל בבשורות הטובות, מתוך דו"ח חדש שכתבתי יחד עם רשות החדשנות ופורסם השבוע: גם בשנה הזו, שהיה חשש שנשים יפגעו יותר מהמצב (ככה זה במצבי חירום), שיעור הצמיחה במספר הנשים (2.7%) והגברים בתעשייה היה דומה.


ויש עוד בשורות, שבמידה רבה אפילו יותר משמחות: בעשור האחרון חל שינוי משמעותי בתמהיל התפקידים שנשים ממלאות בהייטק. כלומר - יש הרבה יותר נשים בתפקידים הטכנולוגיים (ראש החץ של ההייטק, ובהם גם המשכורות הגבוהות ביותר).


כיום, כמעט 40% מהנשים בענף ההייטק מועסקות בתפקידי מו״פ. מדובר בעליה של כ-10 נק׳ האחוז תוך עשור.

בתקופה הזו שיעור הנשים שעובדות בתפקידי פרודקט מבין הנשים המועסקות בהייטק לא השתנה, וכך גם אצל הגברים - האם תפקידי הפרודקט הגיעו לתקרת הזכוכית שלהם?


מה שעוד קרה בעשור הזה הוא שחלה ירידה בחלק של הנשים בהייטק שהן בתפקידי מטה וביזנס - HR, מרקטינג וכו׳. עד פה - אחלה. או שלא?


בעיה #1:

בזמן שחלה עליה מרשימה מאוד במספר הנשים המועסקות בתפקידי מו״פ - 130% בתוך עשור (!!), הגברים גם נהרו להייטק. ככה שכשמסתכלים על התמהיל של מי שמועסקים בתפקידי המו״פ, התזוזות הרבה יותר קטנות. לפני עשור ב-2014 שיעור הנשים מבין מי שבתפקידי מו״פ בענף ההייטק היה 23% ובשנת 2023 השיעור עלה ל-26%. כן, גברים עדיין מהווים כמעט 75% ממי שבתפקידי מו״פ בהייטק.

בקצב הגידול הזה, נשים יהיו מחצית מאנשי המו״פ, אולי, בעוד חמישים שנה. בהצלחה לנו.



באופן כללי, כבר שלושה עשורים ששיעור הנשים בהייטק הישראלי נשאר שליש מעובדי הענף. זה השיעור כשמסתכלים על כלל הנשים שמועסקות בענף ההייטק בכלל התפקידים (טכנולוגיים ולא טכנולוגיים).

בעיה #2:

בשנים האחרונות היה נראה שחברות הצמיחה הישראליות, מגוונות את התפקידים הזמנים, גם למי שבתפקידים שאינם טכנולוגיים, וקשורים לצמיחה של הביזנס (ביז דב, sales, מרקטינג וכו׳).

אבל כאמור, באופן יחסי, החלק של התפקידים האלה הולך ומתכווץ, ואולי התקווה לגבי חברות הצמיחה לא מתממשת.


בהשוואה בינלאומית, מצב ההייטק הישראלי גם לא מזהיר. שיעור הנשים בהייטק בישראל דומה לאירלנד וגרמניה. אסטוניה מסתכלת עלינו מלמעלה עם 40% נשים בהייטק, או ארה״ב עם 36.5%.


בשרשור הבא: איך מורים משפיעים על בחירות של נערות שיגרמו להן לא להגיע להייטק, ואיך משפיעים מעברי מקומות עבודה על שכר של נשים בהייטק.


הפרטים המלאים בדוח המלא שכתבתי יחד עם רשות החדשנות, כחלק מפעילות אישה בהייטק יחד עם שותפינו במכון אהרון באוניברסיטת רייכמן וקרן טראמפ. לינק לדו״ח המלא בעברית ובאנגלית בתגובות


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה רבה! הטופס נשלח בהצלחה. #אישהבהייטק

מעוניינים להגדיל את מספר הנשים המועסקות אצלכם בארגון?

מלאו את הפרטים ליצירת קשר ויחד נתחיל בשינוי

  • facebook
bottom of page