ענבל אורפז

7 יונ 20193 דקות

מהטאבון להייטק - סיפורן של הדרוזיות בהייטק

עודכן ב: 12 יונ 2019

יכולים לדמיין מצב שאסור לכם לחלום?

את השאלה הקשה הזו שאלה בשבוע שעבר מי ששוברת כל סטריאוטיפ על ההייטקיסט הישראלי - אישה דתייה, עם כיסוי ראש, שנאסר עליה לנהוג, דרוזית מהכפר עוספיה. הכי רחוק שיש מהגברים התל אביבים האשכנזיים של 8200.

השאלה הזו הוצגה בפני קהל משתתפים בערב עמוס דוברים מעוררי השראה שעסקו בסוגיות שקשורות לעתיד החברה והאנושות בחצר ביתו של היזם ינקי מרגלית.

ובכל זאת, כמי שאסרו עליה לחלום - היום היא חלק מהמפיכה של ההייטק הישראלי, ומגשימה חלומות בגדול.

הכירו את מאיסה אלשיך. היא רוצה לשנות את העולם, וכשהיא אומרת את זה בקול רם אפשר להיות בטוחים שהיא מאמינה בזה בכל נימיה. היא אמא לשלושה, יזמת בתחום החינוך עם תואר שני בתחום, אישה דתיה בת העדה הדרוזית שהחליטה להביא אליה הבייתה לכפר את ההייטק בלי לשבור את החוקים, אלא בתוכם. בפתח הדברים שלה היא אמרה, ובמידה רבה של צדק, שכשישראלים חושבים על אישה דרוזית, הם יחשבו על פיתה עם לאבנה. כשהמהפיכה שלה תושלם, אישה דרוזית תהיה גם הייטקיסטית.

למאיסה נמאס לראות בנות כישרוניות מסיימות לימודי תיכון עם בגרויות במקצועות כמו פיזיקה ומתמטיקה ולא מוצאות את דרכן לעולם התוכנה ולא מביאות לידי ביטוי את יכולותיהן הגבוהות. היא לא רצתה ללכת נגד התרבות ונגד הדת שהיא חלק ממנה שמביאה לכך שנשים לא יכולות לצאת לעבוד בחוץ. אז היא החליטה להביא את ההייטק קרוב אליהן. ״מהטאבון להייטק״ - כך היא מתארת את הגורל של נשים שיכול להשתנות בעקבות הפעילות שלה.

היא הקימה את לוטוס - מרחב נשי להשראה, הכשרה ותעסוקה בהייטק. בימים אלה קבוצה של 12 חלוצות עוברות במסגרת לוטוס הכשרה לתכנות ובעוד כמה חודשים הנשים הללו ישתלבו כמתכנתות בחברות הייטק שיסכימו להעסיק אותן מרחוק ממרכז הפעילות שלהן בעוספיה (שלא רחוקה מאוד מחברות ההייטק במת״ם בחיפה).

התמונה מאתר קו משווה

קצת על דרוזיות ותעסוקה: שיעור תעסוקת הנשים הדרוזיות הוא 34% בלבד, בהשוואה לכ-80% בקרב הנשים היהודיות והגברים הדרוזים. 8.6% מהנשים הדרוזיות מועסקות במקצועות הנדסה וטכנולוגיה, בהשוואה ל-18% מהנשים היהודיות.

הסיבה שהפתרון של מאיסה מוצא חן בעיני היא שמצד אחד החזון שלה הוא להגדיל תעסוקת נשים בתעשיית ההייטק הישראלית. אבל מצד שני, היא עושה את זה במסגרת החברה והדת שבה היא חיה בדרך שתוכל באמת לאפשר ליותר נשים להצליח לשלב את חייהן עם קריירה בתחום. בדברים שמאיסה נשאה היא הדגישה את השדרוג המשמעותי שיביאו לחייהן נשים דרוזיות שיעבדו בהייטק וירוויחו משכורות גבוהות משמעותית מיכולת ההשתכרות שלהן כיום.

אחת המסקנות הבולטות מסקר נשים בהייטק הוא החשיבות שיש במציאת דרכים שיאפשרו לנשים לעבוד בתחום באופן שישתלב עם אורחות חייהן. 52% מהמשיבות טענו שהסיבה למיעוט נשים בהייטק היא הקושי להתקדם מקצועית לצד הקמת משפחה ו-60% סבורות שחברות צריכות להציע גמישות גדולה יותר בשעות עבודה.

מאיסה פיצחה (לפחות חלקית) את האופן שבו ניתן להקל על מצב זה בעדה הדרוזית באמצעות יצירת מסגרת עבודה והכשרה לנשים בתוך גבולות הכפר ובסביבה שיש בה נשים בלבד. אגב, גם בחברה החרדית אפשר לראות מודלים לתעסוקה שהתפתחו שמתאימים לאורח החיים החרדי ומשלבים בתוכו את העבודה בהייטק.

הסיפור של מאיסה נכנס ללב של כל מי ששמעו אותה לפני שבוע בחצר של ינקי מרגלית. יש לה אנרגיות מיוחדות, לא סתם היא שבתה את הקהל.

בחודשים הקרובים ההכשרה של המחזור הראשון של המתכנתות בלוטוס תסתיים.

אם אתם מעסיקים בהייטק ותרצו לבדוק אפשרות להעסיק את אחת הבוגרות מרחוק - צרו איתי קשר ואחבר ביניכם.

תעזרו לה להגשים חלום, כי לכולם מותר לחלום.

תזכורת: ביום רביעי הבא, 12.6.2019, בשעה 17:00, ההרצאה ״מה הייטקיסטיות רוצות?״ בה אציג את מסקנות סקר נשים בהייטק ומה חברות יכולות לעשות כדי לגייס יותר עובדות. ההרצאה לקהל של מנהלים מגייסים ומנהלות משאבי אנוש.

כניסה חינם, הרשמה בלינק: https://www.eventbrite.com/e/62304080181

לינקים לקריאה נוספת:

נתונים נוספים על תעסוקת והשכלת דרוזיות במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת:

https://fs.knesset.gov.il/globaldocs/MMM/bcdbc6e1-e077-e511-80d0-00155d0acb9e/2_bcdbc6e1-e077-e511-80d0-00155d0acb9e_11_9389.pdf

התמונה מאתר Kav Mashve - كاف مشفيه - קו משווה שתומכת ביוזמה יחד עם קרן פורטלנד

http://kavmashve.org.il/nl-spring19-heb/

1