top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תענבל אורפז

הגיע הזמן להגמל מהמשפט ״יש מישהו שמבין יותר טוב ממני"

במשך השנים בהן עבדתי ככתבת הייטק ב-TheMarker Online ריאיינתי מאות אנשים (בהערכה שמרנית) ואני שותפה עד היום לאינספור כנסים ופאנלים כמארגנת או מנחה. יש תרחיש מאחורי הקלעים שחוזר על עצמו יותר מדי פעמים והגיע הזמן לדבר עליו. אני: היי דני, אני עושה כתבה/פאנל על הבאזז וורד הכי חם שיש עכשיו. אני יכולה לראיין אותך/להזמין אותך להשתתף? דני: בטח והנה עוד תרחיש נפוץ: אני: היי דנה, אני עושה כתבה/פאנל על הבאזז וורד הכי חם שיש עכשיו. אני יכולה לראיין אותך/להזמין אותך להשתתף? דנה: אני רוצה להתכונן. נוכל לדבר עוד יומיים-שלושה? אני: לא, העיתון יורד לדפוס עוד שעתיים/חייבים לסגור רשימת דוברים עכשיו דנה: אני לא בטוחה שאני מבינה מספיק בתחום, אולי כדאי שתדברי עם מישהו שמבין יותר טוב ממני אני: [חושבת לעצמי -את תותחית!! אם לא הייתי חושבת שאת מבינה, כנראה לא הייתי פונה אליך] אני: אז מה את אומרת, יכולה לענות על כמה שאלות/אפשר להוסיף אותך לרשימת דוברים בפאנל? דנה: את יכולה לשלוח לי את הרשימת שאלות? אני: טוב, אני רואה שכבר הגיע הדדליין. יושבים לי על הראש. ננסה שוב בפעם הבאה קשה לתאר עד כמה התרחיש הזה נפוץ. וכן, אני צופה שעוד רגע יקומו נשים שיגידו שהן תמיד שמחות להשתתף או להתראיין. אבל זה המקרה היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הרוב הדומם. כל כך הרבה נשים אלופות ומצוינות לא רוצות להיות בפרונט, למרות שכולם היו מרוויחים מלראות אותן שם. נזכרתי בתרחיש הזה, כשראיתי את התמונה התורנית שעושה רעש בעולמות ההייטק. והפעם תמונה שפורסמה במגזין GQ ובה רואים מנהלים בכירים מעמק הסיליקון בסיור באיטליה. בין היתר נראה שם מייסד לינקדאין, ריד הופמן, ומנכ״ל דרופבוקס דרו האוסטון. בתמונה יש 15 גברים ושתי נשים. אבל משהו בתמונה נראה חשוד, ותחקיר אינסטגרם של ראיין מק, כתב BuzzFeed, גילה שהנשים הודבקו לתמונה באמצעות פוטושופ.



מאז הרשת רועשת וגועשת - ובצדק. זו קבלת החלטות תמוהה במיוחד. שוב מדברים על הייצוג הלוקה בחסר של נשים בתעשיית ההייטק. אנחנו כבר מכירים את הקולות והתגובות. בישראל הסערה האחרונה בתחום הייתה כשקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הגיעה לביקור ותועדה בתצלום עם קבוצת גברים בתחום ההייטק. אבל זה הזמן גם לעצור ולשאול האם נשים עושות את כל מה שהן יכולות לעשות כדי לשים את עצמן בקדמת הבמה? האם נשים יודעות לנצל הזדמנויות שמגיעות לדלתן כפי שעושים גברים? האם כשמציעים להן להתראיין או להופיע באירוע - הן משיבות מיד בחיוב כמו גבר, או שהן מנפנפות את ההצעה? ואיך ניתן לשנות את המצב הזה ולעודד יותר נשים לתפוס את הפרונט? בסוף, תמונות כאלה הן תוצאה של רצף אירועים ונסיבות (מבלי להכנס לנסיבות הספציפיות של התמונה הפעם, זה פחות מהותי בעיני). זה מתחיל בזה שפחות נשים הולכות ללמוד את מקצועות הטכנולוגיה ולאחר מכן לעבוד בתעשיית ההייטק, שרק שליש מהעובדות בה הן נשים (וחמישית מהעובדים בתפקידי הפיתוח). וממשיך בזה שיש פחות נשים בתפקידי ניהול ומיעוט זעיר שהופך ליזמות. אז מאיפה יגיעו הנשים שיצטלמו עם כל הגברים הבכירים האלה? צריך להגדיל את מספר הנשים בכל אחד מהשלבים במשפך, כדי שגם נראה בסופו של דבר ייצוג של נשים בתמונות, אירועים וריאיונות. כל תמונה כזו מעוררת זעם על התקשורת ומארגני אירועים. לעיתים, הזעם הזה לא מוצדק כי מאחורי הקלעים נעשים מאמצים כבירים שלא צולחים להביא יותר נשים לקדמת הבמה. יש אמת שצריכה להאמר - נשים פחות מוכנות להשתתף ולהחשף. וזה חבל, כי כל חשיפה כזו מייצרת הזדמנויות חדשות. וכל חשיפה כזו חשובה לא רק לאותה אישה, אלא לעוד המוני נשים סביבה שרוצות לראות יותר נשים כמודלים לחיקוי. ויש רשימות של דוברות מומלצות ויש מודעות לנושא - ועדיין זה לא מספיק. ואין כאן חס וחלילה האשמת קרבן משום סוג, אלא תסכול מהמצב, ומלשמוע ״לא״ מנשים בכל כך הרבה הזדמנויות.


קרדיט צילום: תומר ארבל
בתמונה: #אישהבהייטק שלקחה את קדמת הבמה

אז בהזדמנות הזו אני רוצה לעודד נשים - הגיעה אליכן הזדמנות? קחו אותה! אתן רואות במה שאתן רוצות להיות עליה? תדחפו את עצמכן לשם. אני לא אגיד שתחשבו מה גבר היה עושה במקומכן, אבל בהחלט יש לנו מה ללמוד מגברים בהקשר הזה. יש לנו עוד דרך ארוכה לשינוי ולא הכל בידינו, אבל בואו נשנה את מה שאנחנו יכולות כבר היום. אתן אלופות, אתן תותחיות ואם מציעים לכם - כנראה שחושבים שאתן בהחלט טובות וראויות.

לעוד פוסטים בנושאי תעסוקת נשים בהייטק הרשמו לקבלת עידכונים על פוסטים חדשים בבלוג #אישהבהייטק

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה רבה! הטופס נשלח בהצלחה. #אישהבהייטק

מעוניינים להגדיל את מספר הנשים המועסקות אצלכם בארגון?

מלאו את הפרטים ליצירת קשר ויחד נתחיל בשינוי

  • facebook
bottom of page