top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תענבל אורפז

הכירו את נערות המחשב של שנות השישים

קחו רגע להסתכל על התמונה.


השנה היא 1967. מגזין הנשים קוסמופוליטן מפרסם כתבה שכותרתה ״נערות המחשב״ (The Computer Girls). בתמונות שמלוות את הכתבה רואים את אן ריצ׳רדסון, עובדת יבמ (IBM), מחייכת מול מחשב, לובשת גופיית פסים ושיערה אסוף גבוה. ״זה ממש כמו לתכנן ארוחת ערב״ מצוטטת בכתבה אדמירל ד״ר גרייס הופר, מדענית מחשב אמריקאית שהייתה חלק מהצוות שפיתח את המחשב הראשון ENIAC והייתה שותפה להמצאת שפת התכנות קובול (וגם הכניסה את המושג באג לעולם התכנות, כי באמת מצאה חרק שהפריע להריץ תוכנה). ״צריך לתכנן מראש ולתזמן את הכל כדי שיהיה מוכן כשצריך. תכנות דורש סבלנות ואת היכולת לטפל בפרטים. נשים הן ׳טבעיות׳ בתכנות מחשבים״ ממשיך הציטוט של הופר במאמר המיתולוגי. באותה תקופה היו בארה״ב לפי הכתבה 20 אלף מתכנתות שהרוויחו משכורת שנתית התחלתית של 8,000 דולר, ואנליסטית מערכות בכירה הרוויחה 20 אלף דולר - משכורות מכובדות, בוודאי לנשים, באותה תקופה.

לא במקרה התפרסמה במגזין נשים כתבה על מתכנתות בשנות השישים העליזות. יש פרק חשוב שנשכח מהתודעה בהיסטוריה של עולם הטכנולוגיה: תכנות התחיל את דרכו כמקצוע עם דומיננטיות נשית. גברים העדיפו להיות בעולם החומרה, ולקח להם כמה עשורים לכבוש את עולם התוכנה.


מתוך הכתבה בניו יורק טיימס על ההיסטוריה של המקודדות - לינק בתחתית העמוד

קצת יותר מחמישים שנה עברו מאז פורסמה הכתבה הזו. ההיסטוריה הנשית של עולם הטכנולוגיה נשכחה. תכנות הפך למקצוע גברי, בין היתר כי שונתה שיטת המיון לתפקידי תכנות והומצאה פרסונת ה-Computer Nerds, שכישורים חברתיים היא לא יכולת שנדרשת מהם. כיום נעשים מאמצים בכל רחבי העולם הטכנולוגי ״לתקן״ את המצב, ובמידה מסויימת להחזיר לאחור את הגלגל מבחינה מגדרית.

לא פעם בהרצאות, ובכלל בשיחות על הגדלת תעסוקת נשים בהייטק, עולות טענות שנשים לא רוצות להיות מתכנתות, שאין להן כישורים או יכולות מתאימים, ושלא צריך להכריח אותן לבחור במקצוע שלא מתאים להן. התמונה הזו מהקוסמופוליטן (Cosmopolitan) היא תזכורת מבחינתי לכך שנשים הן ״טבעיות״ בעולם הטכנולוגיה, כמו שאמר המאמר ב-1967. אין סיבה שהן לא יהיו שם, חלק בלתי נפרד מהנוף. לינקים לקריאה נוספת: האדמירלית של מדעי המחשב - על גרייס הופר https://www.haaretz.co.il/davidson/1.3196712 סקירה נהדרת ומעמיקה של הניו יורק טיימס על ההיסטוריה של נשים בקידוד, שניתן ללמוד ממנה המון https://www.nytimes.com/2019/02/13/magazine/women-coding-computer-programming.html

מערוץ ההיסטוריה - המתכנתות הראשונות בשנות ה-40 היו נשים, אז איך אחוות הגברים הטכנולוגיים השתלטה? https://www.history.com/news/coding-used-to-be-a-womans-job-so-it-was-paid-less-and-undervalued לתכנים נוספים בנושא תעסוקת נשים בהייטק עקבו אחרי העמוד בפייסבוק אישה בהייטק

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה רבה! הטופס נשלח בהצלחה. #אישהבהייטק

מעוניינים להגדיל את מספר הנשים המועסקות אצלכם בארגון?

מלאו את הפרטים ליצירת קשר ויחד נתחיל בשינוי

  • facebook
bottom of page