top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תענבל אורפז

מסכמות עשור - ומה צריך לעשות כדי שבעשור הבא נראה יותר נשים בהייטק?

כולם מסכמים את העשור שהיה ואך נגמר.

גם בכל מה שקשור לנשים בהייטק, קרה לא מעט.


נתחיל בחיובי: העשור האחרון הביא איתו כמה הישגים חשובים שקשורים להגדלת תעסוקת נשים בהייטק.

הנה כמה דוגמאות בולטות: 1. זה היה העשור של ארגוני הנשים בהייטק בעשור האחרון קמה קבוצה מכובדת של ארגונים שפועלים להגדלת תעסוקת נשים בהייטק, ממגוון זוויות - יזמות, מפתחות וכו׳. למשל, Yazamiyot - Women Entrepreneurs, שיסדו גם את Google Campus for Moms, LeadWith - Women Leading Tech, she codes;, תכנית Woman2Woman - עמותת בוגרי 8200, באות - העמוד ואחרים. לצד אלה פעילות גם קהילות נשים בתחום בפייסבוק, כמו WEACT.

המאפיין של רוב הקבוצות האלה הוא שהן הוקמו על ידי נשים, למען נשים ומייצגות פעילות של נשים אחת למען השנייה. זה חשוב וזה מעצים (ובהמשך אגיע לשלב הבא אליו לדעתי צריך להתקדם ולהרחיב את ההשפעה של המעגלים האלה). 2. עלתה המודעות לחשיבות של ייצוג נשים במרחב הציבורי בהייטק מי שמארגן היום אירוע הייטק, פאנל או כנס למשל, יעשה את המאמץ וידאג לכך שתהיה נוכחות על הבמה גם של נשים מומחיות בתחום (וכן, גם אם זה מצריך מאמץ מיוחד כדי לשכנע דוברות לבוא. עוד על כך בפוסט שלי בנושא). זהו שינוי של העשור האחרון, ובפרט השנים האחרונות. מארגני האירועים הפכו רגישים לנושא בזכות פעילות בתחום והודות לשיח הציבורי, ובתוך כך ברחבי הפלטפורמות החברתיות, שכבר לא מוכן לקבל אירועים שאין בהם ייצוג שיוויוני (או לפחות בדרך לשם). 3. הטרדות מיניות בהייטק הן כבר לא טאבו אחד ההישגים הגדולים מבחינתי בעשור הזה היה לשים את הנושא החשוב והנפיץ של הטרדות מיניות בהייטק על השולחן במסגרת כתבות שפורסמו ב-2017 ב-TheMarker , על אף הלחצים וההתנגדויות

שהוא עורר.

העדויות של נשים שהוטרדו מינית במסגרת עבודתן בהייטק פרצו את הסכר ושברו את הטאבו וקשר השתיקה בתחום - צעד ראשון בדרך למיגור התופעה שמרחיקה נשים מהענף.

אז אם נסכם בקצרה - זה היה העשור שבו שמנו על השולחן קודם כל את זה שנשים מהוות מיעוט בהייטק. אחר כך גם ניסינו לנתח ולהבין את הבעיות שגורמות לכך שיש מיעוט של נשים בתעשייה. ועכשיו אנחנו נכנסים לעשור שהדגש צריך לעבור לפתרונות שיביאו לשיפור ולשינוי המצב, כי כשמסתכלים על המספרים עדיין לא רואים עליה משמעותית בשיעורן של נשים המועסקות בהייטק (ראו את הגרף המצורף כדוגמה).

מקור: אתוסיה
מקור: אתוסיה

מה אפשר לעשות? לדעתי האתגר המרכזי שיביא להשפעה הגדולה ביותר יהיה להכניס את הגברים בתעשיית ההייטק כשותפים מלאים לשינוי.


תעשייה שיוויונית היא אינטרס של כולם - של מי שמנסה לגייס עובדים ואין לו מספיק כי מחצית מהאוכלוסיה (כמעט) לא שולחת קורות חיים, של מי שרוצה לשמר את העובדות כשהן נהיות אמהות ועוזבות את העבודה בהייטק, של מי שרוצה לייצר סביבת עבודה יותר מכילה, שיוויונית ונעימה עבור כל מי שהוא חלק ממנה (בלי קשר לגזע, מין, דת או גיל). איך עושים את זה? מתחילים ביצירת מודעות, כי הרבה מהפתרונות בכלל לא עולים כסף. הם רק דורשים מודעות. ואז מתחילים לאמץ את הפתרונות לתוך הארגונים. מה למשל?

  • לקדם יותר נשים לתפקידי ניהול - בעיקר ניהול זוטר.

  • לאפשר יותר גמישות במסגרת העבודה כך שתאפשר גם להורים להמשיך להיות חלק.

  • להכניס גם גברים לשיח בנושא ולהפוך אותם לחלק מהקהל ומהמשתתפים ביוזמות ובאירועים הקשורים לקידום נשים בהייטק.


שיתפתי את המחשבות שלי על תעסוקת נשים בהייטק בעשור הקודם ובעשור הקרוב בכתבת סיכום העשור שפורסמה בסוף השבוע בכלכליסט בהשתתפות חברת משאבי האנוש אתוסיה, שפירסמו דו״ח לסוף השנה שהתובנות שלי הופיעו בו. מוזמנים לקרוא את הכתבה בקישור. דו״ח סיכום העשור של אתוסיה מופיע כאן, בתוכו תוכלו לקרוא גם את הניתוח שלי.

בברכת עשור שיוויוני, ובתקווה שעד סוף העשור לא נזכור למה בכלל פעם התעסקנו כל כך הרבה בתעסוקת נשים בהייטק ומה הייתה הבעיה….

 

לעוד תכנים בנושא תעסוקת נשים ולהזמנת הרצאות בנושא, מוזמנים להרשם לעידכונים כאן בבלוג או לעקוב אחרי העמוד בפייסבוק אישה בהייטק וכמעט שכחתי - ב-20.1.2020 אני מרצה באירוע של ITC Israel Tech Challenge על כל מה שנשים בהייטק צריכות לדעת על נשים בהייטק. לינק לפרטים והרשמה: https://www.facebook.com/events/458160205119651

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה רבה! הטופס נשלח בהצלחה. #אישהבהייטק

מעוניינים להגדיל את מספר הנשים המועסקות אצלכם בארגון?

מלאו את הפרטים ליצירת קשר ויחד נתחיל בשינוי

  • facebook
bottom of page