top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תענבל אורפז

מה אפשר ללמוד מג׳ון לנון על איזון בית-עבודה וצמצום פערים מגדריים?

|| אמ;לק: אחד הצעדים החשובים בדרך להגדלת השיוויון המגדרי בשוק העבודה הוא לעודד אבות להיות מעורבים יותר בגידול הילדים - וכך לצמצם את הפער מול האמהות שנושאות בדרך כלל ברוב הנטל. היום אוביל פאנל שמטרתו לשתף כלים, שיטות והצעות פרקטיות איך להפוך ארגונים לכאלה שמאפשרים יותר איזון. הפאנל יתקיים במסגרת כנס שמארגנת נציבות שירות המדינה כחלק מקמפיין #אבא_בארבע וישתתפו בו נציגים מאמדוקס, אינטל, ג׳וינט ישראל ושטראוס ||


השיר Watching the Wheels של ג׳ון לנון יצא כסינגל לתחנות הרדיו בשנת 1981, כמה חודשים אחרי הירצחו של לנון. השיר נפתח במשפטים ״People say I'm crazy, Doing what I'm doing. Well, they give me all kinds of warnings, To save me from ruin״.


אתם יודעים מה הדבר המשוגע וההרסני שאנשים חשבו שלנון עשה בשנים שלפני מותו?


במחצית השנייה של שנות השבעים, פרש לנון מעשייה מוזיקלית.

הסיבה להפסקה: הוא הפך להיות עקר בית כפי שהוא כינה את עצמו (״house husband״).

זה קרה אחרי שנולד שון, פרי אהבתם היצרית של לנון ויוקו אונו, שנודעה בתור האישה שפירקה את הביטלס. אחרי תקופת ההוללות בחייו של לנון שזכתה לכינוי ״the lost weekend״, התחילו שנות ה-househusband. בתקופה הזו הסתובב לנון בשבילי הסנטרל פארק עם העגלה בה ישב התינוק שון, ואפה לחם בדירת המשפחה בבניין דקוטה בניו יורק. בזמן שהוא היה המטפל העיקרי בשון התינוק, זוגתו, אונו, טיפלה בנכסים המשפחתיים והתפתחה כמשקיעת נדל״ן.


בריאיון שפורסם בניו יורק טיימס ב-1980 אמר לנון ״באופן כלשהו אנחנו בסוג של ניסוי, האם המשפחה יכולה להיות ההשראה לאמנות, במקום שתייה, סמים או כל דבר אחר? אני סקרן לגלות את זה״.


באותה תקופה לנון היה ה״אבא במשרה מלאה״ המפורסם ביותר בארה״ב. רק ב-2% ממשקי הבית האמריקאים בשנים 1976 עד 1979 היו ״עקרי בית״ (או stay-at-home fathers) לפי נתוני חברת המחקר PeW. גם היום הבחירה הזו של אבות להשאר בבית לטפל בילדיהם היא נדירה.

ג׳ון, שון, ויוקו

בפעם השנייה בה הפך לאב, לנון כיפר על הטעויות שעשה עם בנו הבכור, ג׳וליאן (עליו נכתב השיר הנפלא Hey Jude על ידי פול מקרטני). בעוד שון היה פרי אהבה, לנון אמר פעם לבנו הבכור שהוא היה ״פרי בקבוק וויסקי״. כשהוא התבגר, האשים ג׳וליאן את אביו בצביעות כשהטיף לאהבה ושלום והזניח את האנשים הקרובים אליו ביותר - אישתו ובנו. לנון לא נכח בלידה או בטקס ההטבלה של ג׳וליאן, ונראה שכשהפך לאבא שנית בגיל 35, נקט גישה שונה לחלוטין והתמסר לאבהות. כעבור חמש שנים של טיפול בשון, יצא איתו לנון להפלגה מרוד איילנד לברמודה, וכשחזר ממנה הוא הקליט את כמה מהשירים הגדולים בקריירת הסולו שלו, כולל Beautiful Boy ו-Woman.


אפילו במציאות של היום הבחירה של לנון להקדיש את עצמו לגידול בנו היא יוצאת דופן. גם בעידן הנוכחי בו עלתה המודעות לחשיבות של הורות שיוויונית בה שני ההורים לוקחים חלק שווה בגידול הילדים, עדיין נשים הן אלו שלרוב נושאות ברוב נטל הטיפול בילדים ובבית (במקביל לעבודתן בשכר).


לפי דו״ח מדד המגדר 2020 שפירסם לאחרונה מכון ון ליר נשים הן עדיין האחראיות העיקריות לביצוע העבודות השקופות, הכוללות עבודות הבית וטיפול במשפחה, שלרוב אינן זוכות להכרה ולתגמול, אך מהוות חסם להשתלבות מלאה ושוויונית של נשים בשוק העבודה. לפי הנתונים המובאים בדו״ח, המבוססים על עבודה של חוקרות מאוניברסיטת חיפה, גם בתקופת הקורונה בה במשקי בית רבים גם הנשים וגם הגברים עבדו מהבית לא גדל שיעור הגברים שביצעו עבודות שקופות בבית. בישראל סוגיית הטיפול בילדים קריטית במיוחד נוכח ההובלה העולמית שלנו בנתוני הילודה.

מתוך: מדד המגדר 2020 של מכון ון ליר

ואכן, ישנן ראיות להשפעות השליליות של הטיפול בילדים במהלך הקורונה על נשים עובדות: בספטמבר פירסמו Lean In ומקינזי סקר לפיוי 2 מיליון נשים שוקלות לצאת לחל״ת או לעזוב את עבודתן בעקבות הקורונה. ההשפעה חזקה יותר בקרב נשים שיש להן ילדים מתחת לגיל 10. כך למשל, 23% מהאמהות לילדים מתחת לגיל 10 שוקלות לעזוב את שוק העבודה לפי הסקר.

אז מה אפשר לעשות? מצד אחד ארגונים שרוצים לשמר נשים ולמשוך יותר מועמדות יכולים ליצור מסגרת עבודה גמישה יותר. כך למשל, 64% מההייטקיסטיות סבורות שכדי להגדיל את שיעור הנשים המועסקות בהייטק חברות צריכות להציע גמישות גדולה יותר בשעות העבודה, כך לפי הדו״ח המסכם את תוצאות סקר נשים בהייטק 2020, שפירסמנו לאחרונה אישה בהייטק ו-Scale Up Velocity מבית Startup Nation Central.


אבל יש עוד משהו שאפשר לעשות כדי להגדיל את השיוויון המגדרי בשוק העבודה:

לעודד אבות, ולעודד ארגונים שיעודדו אבות, להיות מעורבים יותר כהורים ולהתחלק עם הנשים בטיפול בילדים.


סקר ההורות הלאומי, נציבות שירות המדינה

89% מהאבות מעוניינים להיות עם הילדים אחה"צ, אבל חוששים לעשות זאת, כך לפי סקר הורות לאומי שערכה נציבות שירות המדינה לרגל יום המשפחה שחל השבוע. 43% מהאבות ציינו שחשש מפגיעה בשכר שלהם מונעת מהם להיות עם הילדים שלהם בשעות אחר הצהריים, ו-41% אמרו שהם חוששים מפגיעה בקידום. עוד נמצא בסקר כי 64% מהאימהות נמצאות עם הילדים בשעות אחה"צ לעומת רק 46% מהאבות.


איך נראה בפועל הנטל שנופל על האמהות?

לפי נתוני הסקר, בשירות המדינה אמהות לוקחות פי שתיים ימי מחלת ילד, מחסירות 20% שעות יותר מאבות בחודש. ואילו אבות עושים יותר מפי שתיים שעות נוספות בחודש ביחס לאמהות.


למה זה קורה? אולי כי מחצית מהאבות שעובדים בשירות המדינה בכלל לא נחשפו לזכויות שמגיעות להם כהורים.


בהודעה לתקשורת שמלווה את קמפיין #אבא_בארבע נכתב: ״ללא לגיטימציה מצד המעסיקים ושינוי בתרבות ובאקלים הארגוני, אנו נישאר במצב סטטי בו האמהות נשארות המטפלות העיקריות - למרות רצון האבות להיות מעורבים ופעילים״. עוד נטען בהודעה כי נשים וגברים בשירות המדינה שעבדו מהבית בעת משבר הקורונה, העידו כי מקומם של האבות כפעילים ומעורבים בבית ובמשפחה עלה משמעותית בעת העבודה מהבית.


בנציבות מנהלים בימים אלה את קמפיין #אבא_בארבע שמטרתו להעלות את המודעות והלגיטימציה לאימוץ מדיניות תומכת משפחה ע"י מקומות העבודה, לעודד אבות לממש את זכויותיהם ולשמור על איזון בית-עבודה. לקמפיין הצטרפו מעל ל-70 ארגונים במגזר הפרטי והציבורי.


אז מה אפשר לעשות כדי להפוך ארגונים למאוזנים יותר ולעודד גם אבות לממש את הזכויות ההוריות שלהם במקום העבודה?


הו, טוב ששאלתם.

הבוקר ב-10:00 יפתח הכנס הדיגיטלי ״למצוא את האיזון שלך״ שמתקיים במסגרת קמפיין #אבא_בארבע. אני אוביל את הפאנל ״אפשר גם אחרת - פרקטיקות ארגוניות לאיזון בית-עבודה וזכויות הורות״. בפאנל ישתתפו נציגות משטראוס, אינטל, אמדוקס וג׳וינט ישראל ונשמע מהם איך עושים את זה - מה עובד, וגם מה לא, ומה הם למדו.

ברקע של הדברים תהיה כמובן שנת הקורונה ששינתה את המצב ואילצה ארגונים לצאת מאיזור הנוחות שלהם ולהתנסות (לרובם) בפעם הראשונה בעבודה מהבית.


אתם מוזמנים להצטרף לשידור הכנס כאן: נציבות שירות המדינה או כאן https://www.facebook.com/events/233522904975620/

במהלך כל השבוע מתקיימים אירועים במהלך הקמפיין, ושווה לעקוב בעמוד הפייסבוק https://www.facebook.com/4oclockdad

השנה הזו הייתה מאתגרת לכולם, וכל קבוצה התמודדה עם קשיים שונים (הורים, רווקים, ומי לא). עם התקדמות מבצע החיסונים, כולנו תקווה שאנחנו נמצאים בהתחלה של תהליך של חזרה לשגרה חדשה. זו תהיה תקופה מאתגרת, אבל זו גם הזדמנות דווקא לתקן את שוק העבודה, להגדיל את השיוויון המגדרי בו, ולהפוך אותו לידידותי יותר למי שרוצים לאזן בית ועבודה, הורים ובכלל.


ונסיים עם המילים של לנון, מאותו ריאיון בשנת 1980 בניו יורק טיימס: ״כשאני מסתכל על החשיבות היחסית של מה שחשוב בחיים, אני לא ממש יכול לשכנע את עצמי שלהקליט אלבום או לטפח קריירה זה חשוב יותר או אפילו חשוב כמו הילד שלי, או כל ילד״. ובכן, ואם לנון יכול, אז מה יגידו שאר האבות?


ותודו, אתם עכשיו רצים להקשיב ל-Watching the Wheels ויודעים שהשיר כבר לא ישמע לכם אותו הדבר, נכון? 😉


 

בנימה אישית: במהלך הכנת הכנס זכיתי להכיר את נועה חדד, סגנית מנהלת האגף לשוויון מגדרי בנציבות שירות המדינה, ואת הצוות שעובד איתה. נועה, יחד עם מיכל לזרוביץ׳, מנהלת האגף, רעות, ועוד נינג׳ות הרימו קמפיין סופר מרשים עם המון יוזמה ויצירתיות (ובלי תקציב, כי - אין תקציב, אתם יודעים). ממש שימח אותי לפגוש א.נשים מעולים ומעולות שעובדים בשירות המדינה. יוצא לי לפגוש כאלה בעוד פרויקטים שאני מעורבת בהם בתקופה הזו מול המגזר הציבורי, ודווקא כשנראה שהפוליטיקאים נהנים לחבוט ב״פקידים״ - מעודד להכיר אנשים מצוינים שהופכים את ישראל למקום טוב יותר. אז תודה לכם.

 

לינקים:

לריאיון בניו יורק טיימס מ-1980 עם ג׳ון לנון ויוקו אונו:

John Lennon: Must an Artist Self-Destruct?


כתבה ב-NBC על תקופת ההורות של לנון:


כאן הסכתים הוציאו לאחרונה מיני סדרת פודקאסט עלהעשור האחרון בחייון של לנון. הפרק הרביעי והאחרון עוסק בתקופת האבהות במשרה מלאה של לנון:


דו"ח הצוות לבחינת זכויות הורות בשירות המדינה 2020:


מדד השיוויון המגדרי של מכון ון ליר:

לפוסט שלי על השפעות הקורונה על אמהות ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את הנזקים:


לאתר קמפיין #אבא_בארבע:


לעמוד האירוע היום בפייסבוק:




0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה רבה! הטופס נשלח בהצלחה. #אישהבהייטק

מעוניינים להגדיל את מספר הנשים המועסקות אצלכם בארגון?

מלאו את הפרטים ליצירת קשר ויחד נתחיל בשינוי

  • facebook
bottom of page